Den lille tohjulingen fikk fart på Italia og ble et kulturelt symbol for flere generasjoner. Med god drahjelp av amerikanske filmkjendiser.

De første Vespa-scooterne rullet ut fra fabrikken i Toscana i april 1946. Det var 15 stykker av dem.

Siden har det blitt solgt over 16 millioner Vespaer, til kjøpere i 114 land. Fabrikker i 14 land har produsert dem, og i årenes løp er det blitt lansert over 100 modeller.

Nyttig, billig – og mytisk 

Det er mange årsaker til at Vespaen ble populær. Den var nyttig i en tid hvor andre transportmidler ikke var tilgjengelig for folk flest. Den var også relativt billig, selv om den i de første årene nok var en luksus som få arbeiderfamilier kunne unne seg.

- Men Vespaen er langt mer enn bare et industriprodukt. Den ble et kulturelt symbol i etterkrigstida, et ikon for drømmer, frigjøring og glede. Thomas Brandt ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Han forsker på mytologien om den italienske scooteren som ble en verdenssuksess på 1950- og 1960-tallet.

Formet i samspill

Akkurat denne scooteren, mener Brandt, kom i en helt spesiell posisjon hvor den ble et symbol og en markør av individuelle og kulturelle identiteter:

Denne symbolske dimensjonen ble formet i samspillet mellom produsentene og forbrukerne, samt de mange journalistene og reklamefolkene, og politikere og profesjonelle lobbyister som opererte mellom produksjon og konsum. I tillegg til den rent fysiske utformingen av Vespaen, har alle disse gruppene bidratt til å forme Vespaen som symbol, sier han.

* Alle priser er veil. utsalgspris. Lokal frakt og leveringskostnader tilkommer.

Cookies